ZAOSTRITEV EKOLOŠKIH ZAHTEV PRI AVTOMOBILIH

ZAOSTRITEV EKOLOŠKIH ZAHTEV PRI AVTOMOBILIH

Zaostritev ekoloških zahtev pri avtomobilih – verjeti okoljevarstvenikom ali ne?

Vsakodnevno se soočamo z novicami o zaostritvi ekoloških zahtev bodisi na pobudo različnih političnih gibanj, bodisi na pobudo bolj ali manj kredibilnih okoljevarstvenikov. Še največ novic se nanaša ravno na naše jeklene konjičke. Enkrat poslušamo o dizelski aferi dieselgate kjer so proizvajalci (predvsem Volkswagen in znamke znotraj istega koncerna) v avtomobile vgrajevali goljufivo elektroniko, ki je prelisičila meritve izpušnih plinov, spet drugič poslušamo o zaprtju nekaterih mestnih središč za vse dizelsko gnane avtomobile. Posledično ljudi zagrabi panika, morda se v njih prebudi še kakšno moralno vprašanje in prodaja dizelsko gnanih vozil pade. Pa je vse to sploh res oziroma ali ima sploh kakšen smisel?

Če se vpraša mene ne. Večina porabljenih fosilnih goriv in s tem izpušnih plinov namreč tako ali tako pride iz tovarn in velikih ladij zato avtomobili ne prispevajo tolikšnega deleža k onesnaženju kot bi si morda mislili. Spet druga težava je v tem, da se preostanek sveta ne obremenjuje s to tematiko toliko kot Evropska Unija. Pri nas imamo namreč že sedaj tako čiste nove avtomobile, da je dokazano, da je v razponu celotnega življenja električni avtomobil bolj škodljiv za okolje kot avtomobil z vgrajenim sodobnim dizelskim agregatom. Nekaterim tudi to ni dovolj zato privijajo proizvajalce, da ustvarjajo še čistejše motorje, ki postanejo zaradi tega tako zakomplicirani, da se posledično več kvarijo, njihova izdelava pa je tudi toliko zahtevnejša, da bi bilo potrebno v končno enačbo postaviti tudi stroške in energijo porabljeno za izdelavo teh ‘okoljevarstvenih’ komponent. Ravno zaradi takih nerealnih ekoloških zahtev se nekateri potem zatečejo tudi k goljufanju, mi beremo o aferah kot je dieselgate, okoljevarstveni nevedneži pa dobijo nov zagon za svoje kampanje brez trdnih temeljev. Ste se morda kdaj vprašali, zakaj moramo pri nas dodatno plačevati in dotakati tekočino AdBlue samo zato, da ugodimo domnevno zadnjim trendom v čistosti izpušnih plinov, v celotnih Združenih državah Amerike, ki veljajo za najbolj razvito državo na svetu, pa so najbolj prodajani avtomobili ravno ogromni poltovornjaki ali ‘pick-upi’ z vgrajenimi osemvaljniki od katerih vsak potroši vsaj dvakrat toliko goriva kot povprečni avtomobil, prodan v Evropski Uniji, da o izpustih sploh ne izgubljamo besed.

Seveda se strinjam, da bi morali vsi paziti in varovati naš zeleni planet, pa vendar menim, da se problem rešuje na napačnem mestu. Zakaj bi recimo prepovedali moderne dizelske agregate, ki zadostujejo standardom Euro 6, imajo vgrajen katalizator in filter trdih delcev ter tako v okolje spustijo mnogo manj ogljikovega dioksida kot ekvivalenten bencinski agregat? Morda le zato ker se je skupina samooklicanih okoljevarstvenikov odločila, da je to zlo, ki ga je potrebno izkoreniniti, o tem pa ne vedo ničesar oziroma ne vidijo cele slike. Vozijo Priusa prve generacije, kjer so le za proizvodnjo baterije porabili toliko naravnih dobrin, kot za izdelavo povprečnega mestnega avtomobila, elektrika pa pač pride iz bližnje termoelektrarne, kjer vsak dan pokurijo nekaj 100 ton premoga….pardon vsa električna energija pride iz vtičnice in je čista kajneda? Tudi o zloglasnih zaprtjih mestnih središč po Nemčiji in Veliki Britaniji, ponavadi mediji napihnejo zgodbo, napišejo senzacionalen naslov, ki seveda privabi veliko klikov, a pri ljudeh, ki ne preberejo celotne novice ustvarijo nepotrebno paniko. Zaprtje namreč velja le za avtomobile z vgrajenim dizelskim agregatom, ki zadostujejo okoljskim standardom Euro 4 ali slabše.

Ekološke zahteve so seveda nujne, a vse ima svoje meje. Če bi preostanek sveta prišel na enako raven, kot jo moramo izpolnjevati državljani članic Evropske Unije menim, da bi se raven celotnih izpušnih plinov povzročenih z avtomobili spustila na sprejemljivo raven. Kaj se bo v prihodnosti zgodilo ne morem trditi upam le, da bo odločitve sprejemal kdo, ki o tem ve veliko in vidi celostno sliko. Tak, ki ve, da elektrika ne pride le iz vtičnice, izdelava in razgradnja električnih avtomobilov pa tudi ni tako nedolžna, kot mnogi mislijo.