ROČNI ALI AVTOMATSKI MENJALNIK? RAZBIJAMO MITE!

ROČNI ALI AVTOMATSKI MENJALNIK? RAZBIJAMO MITE!

Če prebiram vse do danes objavljene zapise v rubriki “blog”, sem vam praktično že kupil avto. No, skoraj. Še menjalnike obdelamo pa bo odločitev na dlani. 

Torej ročni ali avtomatski menjalnik? Američani se praktično ne znajo vozit z avtomobili z ročnimi menjalniki, nam pa na drugi strani podobno velik zalogaj predstavlja avtomatika. Sicer drži, da že nekaj zadnjih let tudi Evropejci ovohavamo samodejne menjalnike, še vedno pa se jih kar nekako bojimo. Do določene mere upravičeno, po drugi strani pa jim mogoče delamo krivico. Zakaj?

Dejstvo je, da je zgradba samodejnega menjalnika v primerjavi z ročnimi precej bolj kompleksna. Kompleksni sistemi pa seveda zahtevajo bolj vestno vzdrževanje. Verjetno ste že kdaj slišali, da je moral nekdo zamenjati celoten menjalnik. Slednje se ob neprimernem vzdrževanju ne zgodi tako redko. Sodobni menjalniki so sestavljeni iz neštetih gibljivih delov, dveh ali več sklopk, izvedb menjalnikov je več (polsamodejni, robotizirani, brezstopenjski, samodejni). Redno menjavanje olja in filtra menjalnika je izredno pomembno, nastavljanje lamel ni odveč, priporočljivo je celo, da strokovnjak na vsakih nekaj 10 tisoč kilometrov pregleda kar celoten sistem. Samodejni menjalnik je v primerjavi z ročnim težji, kar znatno vpliva na skupno težo avtomobila, ta pa jasno na zmogljivosti in vozno dinamiko. Velik mit je tudi večja poraba goriva pogonskega sistema z samodejnim menjalnikom. Odstopanja med ročnim in samodejnim menjalnikom v porabi sicer še vedno veljajo, a so bistveno manjša kot pred leti. Vsekakor z velikimi črkami poudarjam, da je tehnologija samodejnega pretikanja v zadnjih letih močno NAPREDOVALA.

Kdo vozi avtomatski in kdo ročni menjalnik?

Nekako še vedno velja tudi splošno prepričanje, da avtomatike vozijo predvsem starejši in manj dinamični vozniki. Vožnja z avtomatikom naj bi bila ležerna in dolgočasna. Iz izkušenj vam povem, da ni več tako. Marsikateri samodejni menjalnik pretika bistveno hitreje, kot lahko prestavita leva noga in desna roka. Govorimo o milisekundah. Bistvo modernih avtomatskih menjalnikov so izjemno zmogljivi in hitri računalniki. Idealen trenutek menjave prestave izračunajo neštetokrat hitreje kot človeški možgani. Pri sodobnih avtomatikih lahko voznik izbere način vožnje, menjalnik pa temu prilagodi delovanje celotnega sklopa. Je pa dejstvo, da bo purist vedno izbral ročni menjalnik, saj ima tako vse niti vožnje trdno v svojih rokah.

Ne bi rad mešal jabolk in hrušk. Spet je treba poudariti, da se tako samodejni kot tudi ročni menjalniki v svojih izvedbah hudo razlikujejo. Športni menjalniki so spet popolnoma drugačni od menjalnikov namenjenih rabi v osebnih avtomobilih z manjšo kubaturo in močjo motorja.

Pod črto lahko zaključim, da je predvsem tistih omembe vrednih razlik med ročnim in samodejnim menjalnikom čedalje manj. Če si vseeno bolj dinamičen voznik, ki na dnevni ravni premaguje krajše razdalje in želi imeti vse niti v svojih rokah pač izbereš ročni menjalnik. Če je vožnja dolga in vključuje na desetine kilometrov avtocest, potem izbereš udoben avtomatski menjalnik. Seveda pa je treba ostati, kljub dejstvu, da imaš eno roko prosto, pozoren na cesto in dogajanje v prometu.