kategorije članka

ATMOSFERSKI, TURBO ALI KOMPRESORSKI POGONSKI AGREGAT?

Večina ljudi niti ne ve v čem je razlika in kakšne so prednosti ter slabosti turbo motorjev, atmosferskih motorjev in takih z mehanskim kompresorjem. Če ste vi med njimi potem ste na pravem mestu, saj bom v tem članku poskusil razložiti točno to.

ATMOSFERSKI MOTORJI

Začnimo z najosnovnejšim. Atmosferskemu pogonskemu agregatu se tako reče, ker motor zrak sesa direktno iz okolice in je tako pod atmosferskim tlakom. Med zračnim filtrom in sesalnim kolektorjem ni praktično ničesar, kar bi oviralo pretok zraka, to pa se pozna tudi na sami odzivnosti motorja. Ena največjih prednosti takšnih pogonskih agregatov je namreč ravno njihova odzivnost na gib stopalke za plin ter linearna krivulja moči, presenetijo pa tudi z zvokom, saj imajo izpušni plini praktično neoviran pretok. Druga prednost je tudi enostavna zasnova in s tem povezana pričakovana večja zanesljivost motorja. Pa vendar ni vse rožnato, atmosferci kakor jim radi rečemo, niso brez svojih pomanjkljivosti. Tukaj gre izpostaviti predvsem pomanjkanje moči in navora, ki sta zaradi omejenega dotoka zraka (če želimo ohraniti ‘popolno izgorevanje’) precej omejena, slaba pa je tudi učinkovitost kar pomeni, da imajo ponavadi večjo porabo od turbinskih ekvivalentov.

TURBINSKO POLNJENI MOTORJI

Turbinsko podprti motorji so v trenutnem času verjetno najbolj razširjeni pogonski agregati na tržišču. Za razliko od atmosferskega motorja, ki sam sesa zrak iz okolice, tukaj zrak v izgorevalno komoro doteka pod tlakom, ki ga ustvarja turbina. To ženejo izstopajoči izpušni plini in z večjim dotokom zraka omogoča tudi povečan vbrizg goriva ter temu primerno ustvarijo večjo moč ter več navora. Praviloma so tudi mnogo bolj učinkoviti in porabijo dosti manj goriva ter v okolje spustijo manj škodljivih plinov. Slabosti? Tudi tukaj jih je nekaj. Najprej je tukaj večja kompleksnost izdelave in samega delovanja, kar pomeni, da je več možnosti, da se kaj pokvari. Turbopolnilniki se namreč vrtijo z izjemno visoko frekvenco in so zelo občutljivi na nepravilno mazanje ali ‘hladno tiščanje’ motorja. Ker se mora turbina ob vsakem pritisku na plin najprej zavrteti obstaja tudi tako imenovana turbo luknja, kar pomeni, da obstaja nek časovni zamik med pritiskom na plin in odzivom motorja obenem pa dovajanje moči skozi celoten razpon vrtljajev ni ravno linearno. Za dlakocepce je slabši tudi zvok motorja, saj morajo izpušni plini, ki ženejo turbopolnilnik potovati skozi njega, kar seveda zaduši zvok.

MOTORJI S KOMPRESORJEM

Te izvedbe so na trgu izjemno redke. V osnovi kompresor tako kot turbopolnilnik skrbi za večji tlak vstopnega zraka in tudi ideja za tem je enaka – večja moč in večji navor. Razlika je v delovanju. Kompresor zrak komprimira kar s pomočjo motorja, saj ga le ta ponavadi žene preko zobatega jermena, ki se vrti skupaj z ročično gredjo. Prednost te zasnove je boljša odzivnost in večja linearnost v primerjavi s turbo motorjem, slaba plat tega pa je, da prirastek v moči ponavadi ni tolikšen kot pri turbopolnilniku, saj sam kompresor za delovanje potrebuje precej moči, ki jo jemlje motorju, zaradi kompleksnosti pa je dražja tudi sama izdelava.

MORDA BI VAS ZANIMALO TUDI ...

auto mechanic checking car battery voltage
UVOZ IN PRODAJA VOZIL

Ali ste vedeli – poletne temperature so bolj škodljive za akumulator kot zimske!

Čeprav najpogosteje odpove v hladnih zimskih mesecih, se klasični 12-voltni zagonski akumulator dejansko najbolj iztroši v poletni vročini. Strokovnjaki opozarjajo, da se pri temperaturah okoli 50 stopinj Celzija življenjska doba akumulatorja skoraj prepolovi. Vozila, ki so dalj časa parkirana na soncu, lahko v motornem prostoru in notranjosti dosežejo temperature, ki

volkswagen id.3 gtx 2025 1600 01
UVOZ IN PRODAJA VOZIL

Koliko dejansko odstopajo dosegi električnih avtomobilov od obljubljenih?

Električni avtomobili so postali vedno bolj priljubljeni zaradi nižjih stroškov vzdrževanja in vse boljše infrastrukture za polnjenje. Vendar pa se mnogi kupci vprašajo, koliko je njihov obljubljeni doseg dejansko dosegljiv v vsakodnevnih razmerah. Razlika med uradnimi številkami in realnim dosegom je pogosto bistvena, zato je pomembno razumeti, zakaj pride do

shutterstock 1711212049
VSI BLOGI

Ali ste vedeli, koliko podatkov vaš avtomobil pošilja v Bruselj?

Ali ste vedeli, da vsi avtomobili, ki so bili na novo homologirani že po 1. januarju 2021, beležijo in shranjujejo podatke o porabi goriva? Kdo ima dostop do teh podatkov in jih lahko pregleduje? Ali je mogoče, da jih pregledujejo tudi lastniki in vozniki?  Spremljanje porabe goriva je postalo obvezno

doavta reverse lindauring 46
vozniška akademija & trackdays

Season closing reversed trackday Lindauring 9.11.2024

Kot je to že v navadi, smo v novembru zaključili sezono s prav posebnim trackdayem. Vedno se trudimo ponuditi nekaj novega zato smo prvega priredili na dirkališču Raceland v spremenjeni konfiguraciji, lani smo prvič ponudili trackday na novi lokaciji v Ljubečni, letos pa smo kot prvi speljali trackday na dirkališču