Čeprav najpogosteje odpove v hladnih zimskih mesecih, se klasični 12-voltni zagonski akumulator dejansko najbolj iztroši v poletni vročini. Strokovnjaki opozarjajo, da se pri temperaturah okoli 50 stopinj Celzija življenjska doba akumulatorja skoraj prepolovi. Vozila, ki so dalj časa parkirana na soncu, lahko v motornem prostoru in notranjosti dosežejo temperature, ki močno oslabijo akumulator. Da bi se temu izognili, je priporočljivo avtomobil parkirati v senci, pod nadstreškom ali v garaži.
Zakaj vročina škoduje akumulatorju?
Višje temperature morda res začasno povečajo zmogljivost akumulatorja, a hkrati pospešijo njegovo degradacijo. Poleti oslabljeni akumulator pozimi težje zagotavlja zadostno energijo za zagon motorja, saj je pri temperaturah okoli 0 stopinj Celzija njegova zmogljivost že v osnovi za 20 % nižja kot pri idealnih pogojih. Tako posledice poletne vročine pogosto občutimo šele v zimskih mesecih.
Ko je akumulator izpostavljen visokim temperaturam, se poveča izhlapevanje elektrolita in korozija notranjih komponent, kar vodi do hitrejših okvar. Če temperatura okolja naraste s 25 na 35 stopinj Celzija, se korozija in samopraznjenje akumulatorja podvojita. Prav zaradi teh vplivov proizvajalci vse pogosteje akumulatorje dodatno zaščitijo ali jih celo prestavijo v hladnejše predele avtomobila, kot je prtljažnik.
Najboljša preventiva za zaščito akumulatorja je preprečevanje prekomernega segrevanja vozila. Če avtomobil dlje časa stoji na neposrednem soncu, se tveganje za okvaro akumulatorja bistveno poveča. Zato je priporočljivo:
- Avto parkirati v senci, garaži ali pod nadstreškom.
- Če je vozilo parkirano dalj časa (npr. na letališču), razmisliti o parkiranju v garažni hiši.
- Redno preverjati kontakte in sponke akumulatorja ter jih zaščititi pred oksidacijo.
- Skrbeti za pravilno pritrjenost akumulatorja, da ne pride do mehanskih poškodb.
Kateri akumulatorji so bolj odporni?
Različni akumulatorji se razlikujejo po tehnologiji vgrajenega elektrolita, kar vpliva na njihovo zmogljivost in odpornost. Vozila s sistemom start&stop potrebujejo ciklično stabilnejše EFB ali AGM akumulatorje, ki bolje prenašajo hitra polnjenja in praznjenja. Klasični svinčeno-kislinski akumulatorji so sicer cenovno ugodni, a hkrati tudi bolj občutljivi na vročino.
AGM akumulatorji (Absorbent Glass Mat) vsebujejo elektrolit, ki je vezan v steklenih vlaknih, kar preprečuje izhlapevanje in omogoča daljšo življenjsko dobo. Poleg boljše odpornosti na ciklične obremenitve so ti akumulatorji tudi bolj stabilni pri visokih temperaturah, kar jih naredi primernejše za sodobna vozila.
Vročinska kap akumulatorja
Prekomerno izhlapevanje elektrolita lahko povzroči nenadno odpoved akumulatorja, znano kot vročinska akumulatorska kap. Do tega pride, ko raven elektrolita pade pod kritično mejo, kar povzroči poškodbe elektrod in nezmožnost zagotavljanja ustrezne napetosti za zagon vozila. Pri vzdrževalnih akumulatorjih je priporočljivo redno preverjati nivo elektrolita in po potrebi dolivati destilirano vodo. Vendar pa večina sodobnih akumulatorjev zaradi tehnologije Ca/Ca ne omogoča dolivanja, saj so povsem zaprti.
Visoke temperature prav tako pospešujejo kemične reakcije, kar vodi do hitrejšega praznjenja akumulatorja. Medtem ko nizke temperature upočasnijo kemične procese in celo podaljšajo življenjsko dobo akumulatorja, ekstremna vročina lahko le-to skrajša za 40 %. Po podatkih kanadskega avtomobilskega kluba visoke temperature akumulator poškodujejo in oslabijo kar za 30 % hitreje kot zimski mraz.